afbeelding voor post: Persbericht: Finalisten en publieksverkiezing De Vernufteling

Persbericht: Finalisten en publieksverkiezing De Vernufteling

14 januari 2020

De vijf finalisten die kans maken op de juryprijs van De Vernufteling 2019 zijn bekendgemaakt. De Vernufteling is een jaarlijkse prijsuitreiking van Koninklijke NLingenieurs. Doel van de prijs is  om de innovatiekracht van de ingenieursbranche zichtbaar te maken en meer bekendheid te geven aan het bijzondere werk dat ingenieurs dagelijks verrichten. Leden en niet-leden kunnen van 14 januari t/m 26 januari stemmen op hun favoriete project via devernufteling.nl. De Vernufteling wordt uitgereikt op 30 januari 2020 tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijke NLingenieurs in de Malietoren in Den Haag.

Vijf finalisten juryprijs
Aan innovatieve projecten is er binnen de ingenieursbranche geen gebrek. De leden van de branchevereniging, ingenieurs- en adviesbureau’s, zonden dit jaar maar liefst vijftien projecten in waarbij het ging om nieuwe technieken of volledig nieuwe toepassingen.

De jury, bestaande uit belangrijke stakeholders voor Koninklijke NLingenieurs en deskundigen op het gebied van ontwerp, ingenieurswerk en innovatie, heeft bepaald welke vijf inzendingen door zijn naar de finale:

Arup, Joris Laarman Lab en MX3D hebben de eerste 3D geprinte stalen voetgangersbrug ontworpen die binnenkort op de Amsterdamse wallen te bezichtigen is. Meer informatie via deze link.

ABT en Adviesbureau Lüning ontwierpen de houten draagconstructie voor het eerste circulaire zorggebouw van Nederland, de nieuwe kinder- en jeugdkliniek van Emergis in Kloetinge. Het houten skelet van het nieuwe energiezuinige zorggebouw is o.a. gemaakt van balken van het oude districtskantoor van RWS Terneuzen. Het aanbod van materiaal was uitgangspunt voor het ontwerp. Meer informatie via deze link.

Antea Group en gemeente Leeuwarden zonden het project Smart Bridge in. Via tientallen sensoren in het Stephensonviaduct kan het beheer en onderhoud beter worden gepland en vindt onderhoud plaats op momenten dat het echt nodig is. Meer informatie via deze link.

Witteveen+Bos en RoyalHaskoning-DHV bouwen samen met de Waterschap Vallei en Veluwe een waterfabriek die zorgt voor een toekomstbestendige waterzuivering. Of eigenlijk kun je in plaats van zuivering beter spreken van productie van water en grondstoffen. Meer informatie via deze link.

Witteveen+Bos zond als tweede inzending de tool BlueCan in. De tool, tot stand gekomen via een unieke samenwerking met Deltares brengt ‘vergeten’ broeikasgasemissies in oppervlaktewater in beeld en beoordeelt de potentiële winst van emissie reducerende maatregelen. Meer informatie via deze link.

Hoog innovatiegehalte ingenieursbureaus
Jacolien Eijer – De Jong, directeur Koninklijke NLingenieurs en juryvoorzitter, is zeer te spreken over de kwaliteit van de inzendingen. “Het niveau lag hoog dit jaar. Tussen de inzendingen zitten opvallend veel goed verkoopbare en maatschappelijk relevante producten. Dat zegt iets over ingenieursbureaus: ze zijn aantoonbaar gericht op maatschappelijke thema’s en houden goed in beeld waar klanten op zitten te wachten. Volgens de overige juryleden mogen we trots zijn op  de branche. En dat ben ik dus ook.”

Breng jouw stem uit voor de publieksverkiezing
Van 14 januari t/m 26 januari 2020 mogen leden en niet-leden een stem uitbrengen via devernufteling.nl. Alle vijftien ingezonden projecten doen mee aan de publieksverkiezing.

De uitreiking van zowel de jury- als de publieksprijs vindt plaats op 30 januari 2020 tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Koninklijke NLingenieurs.

Aanmelden nieuwsbrief